Tom Harrell

Mo Di Mi Do Fr Sa So
02. März 2020
Beginn: 22:30
Einlass: 21:00
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Tom Harrell

Infinity

Tom Harrell, trumpet
Mark Turner, saxophone
Charles Altura, guitar
Ben Street, bass
Adam Cruz, drums

Wenn Harrell auf der Bühne steht, herrscht im Publikum atemlose Bewunderung. Sein Spiel ist offen, kraftstrotzend, gleichzeitig schafft er virtuos rätselhaft-mystische Klanglandschaften voller Poesie und Sensibilität. Ihn live zu erleben kann aber auch irritieren. Meist steht er unbeweglich an seinem Platz, die Trompete in der Hand, den Kopf gesenkt, nach innen horchend. Sobald er aber sein Instrument an die Lippen setzt, entsteht ein Universum der Klänge, das ihn nach Meinung vieler Kollegen längst auf den Olymp des Jazz befördert hat. Harrells Ton ist leise und flexibel, dabei präsent und voller Farben. Seine Linien sind geschmeidig, fließend und zugleich in der Vielfalt ihrer Phrasierungen verblüffend. Ob mit seinem neunköpfigen Kammerjazzensemble, seinem Quintett oder dem Quartett, stets ist der 71-jährige das Zentrum der Band, die er leitet. Geboren in Urbana, Illinois, und aufgewachsen in der Bay Area von San Francisco, studierte er an der Stanford University und ging nach seinem Abschluss zunächst mit Stan Kanton auf Tournee. Rund zwei Jahrzehnte lang wurde er von Koryphäen wie Woody Herman, Horace Silver, Lee Konitz oder Phil Woods engagiert, nahm Platten mit Bill Evans, Dizzy Gillespie und Charlie Haden auf und wurde zunehmend als Komponist und Arrangeur angefragt. Seit 1989 ist Harrell überwiegend mit eigenen Projekten erfolgreich unterwegs.

Praised by Newsweek for his pure melodic genius, Tom Harrell is widely recognized as one of the most creative and dynamic jazz instrumentalists and composers of our time. While Harrell is a master of the jazz idiom, he constantly seeks new challenges and influences. He has written scores and arrangements for ballet and symphony and chamber orchestras. Even with a discography of over 280 recordings and a career that spans more than five decades, Harrell has managed to stay fresh and current as he continues to actively record and tour around the world. His music runs the gamut from the modal and melodic to uncommon modernisms that sonically broach the film soundtrack and/or the avant-garde. He is a frequent winner in DownBeat and JazzTimes magazines‘ Critics and Readers Polls and a multiple Grammy nominee. His warm, burnished sound on the trumpet and the flugelhorn, and the unparalleled harmonic and rhythmic sophistication in his playing and writing, have earned Harrell his place as a jazz icon to aspiring musicians and devoted fans alike. His music is at once intelligent, soulful, fresh and accessible. The last ten years have ushered Harrell through a singularly fruitful period. While continuing to tour actively around the world, he has produced an average of one album a year with each successive release markedly distinct from its predecessor. In addition to the albums and thousands of concerts worldwide as a leader, Harrell has worked with important figures in jazz history including Stan Kenton, Woody Herman, Dizzie Gillespie, Horace Silver, Art Farmer, Phil Woods, Lee Konitz, Sam Jones (with whom he co-led a big band in the 70s), Jim Hall, Charlie Haden, Joe Lovano. Harrell also recorded on Grammy-winning albums by Gerry Mulligan and Bill Evans.